اصول ضدعفونی مراکز جوجه کشی چیست؟

مراکز جوجه کشی به عنوان یکی از نقاط حساس زنجیره غذایی مسئول تولید جوجه یکروزه است. تخم مرغ‌های نطفه‌دار از مزارع مرغ مادر به این مراکز منتقل شده و طی فرآیندی به جوجه یکروزه تبدیل می‌شوند. ضدعفونی در مراکز جوجه کشی به چند دلیل حائز اهمیت است:

1- تخم مرغ‌های نطفه‌دار از فارم به مرکز منتقل می‌شوند بنابراین دارای مقادیر بسیار زیاد آلودگی هستند.

2- تخم مرغ‌های نطفه‌دار به عنوان جنین زنده مراقبت بسیاری نیاز داشته و میکروارگانیسم از طریق پوسته قادر به آلوده کردن محتویات آن است.

3- جوجه‌های یکروزه سیستم ایمنی بکر بوده و به راحتی بیمار می‌شوند.

4- مراکز جوجه کشی دارای بخش کثیف و تمیز بوده و رعایت ایمنی زیستی بسیار مهم و سخت‌تر است.

بنابراین این مراکز جوجه کشی از لحاظ اهمیت در زتجیره‌ی غذایی و تاثیر کیفیت بر ادامه‌ی زنجیره اهمیت بسیاری دارند. به لحاظ امنیت زیستی مراکز جوجه کشی باید کنترل‌های اصولی را در نقاط مشخص انجام دهند. به طور کلی در مراکز جوجه کشی چندین نقطه بحرانی از لحاظ امنیت زیستی وجود دارد.

بهترین انتخاب جهت ضدعفونی کامل مراکز جوجه کشی چیست؟

1- ایمنی زیستی از طریق حوضچه‌های ضدعفونی‌کننده:

حوضچه‌های ضدعفونی کننده کاهش دهنده‌ی قابل توجه بار میکروبی هستند. حوضچه‌ی ضدعفونی ورود خودرو و ضدعفونی چکمه در مراکز جوجه کشی وجود دارد. ترکیبات ضدعفونی کننده‌ای که در این حوضچه‌ها استفاده می‌شود باید وسیع‌الطیف، سریع‌الاثر و با ماندگاری بالا باشد. تفاوت این دو حوضچه در آن است که حوضچه‌ی در حوضچه‌ی ضدعفونی کننده چکمه سریع‌الاثر بودن محصول ضدعفونی کننده از ماندگاری اهمیت بیشتری دارد. برخلاف آن در ضدعفونی حوضچه‌ی چرخ خودرو ماندگاری ازسریع‌الاثر بودن مهم تر است.

حوضچه‌ی ضدعفونی چرخ خودرو از آلودگی محیط توسط چرخ خودرو جلوگیری نموده در حالی که ضدعفونی چکمه از وارد شدن عوامل پاتوژن به درون مرکز و همچنین بین بخش‌های مختلف از طریق چکمه کارکنان جلوگیری می‌کند.

2- ایمنی زیستی تخم مرغ نطفه‌دار:

بیشترین آلودگی مراکز جوجه کشی از طریق تخم مرغ‌های نطفه دار منتقل میگردد. تخم مرغ‌های نطفه دار دارای آلودگی‌های مدفوعی بوده بار میکروبی بالایی دارند. به طور معمول تخم مرغ‌های نطفه دار پس از 24 ساعت استراحت وارد اتاق گاز شده و ضدعفونی میشوند. محصول ضدعفونی کننده باید وسیع‌الطیف بوده و اثربخشی بالایی داشته باشد. همچنین تخم مرغ نطفه دار به عنوان جنین زنده به بسیاری از مواد بیوسید حساس است. یکی از این ترکیبات فرمالین بوده که درصد هچ را کاهش میدهد و در کارکنان خطر ایجاد سرطان و مشکلات تنفسی دارد. تخم مرغ‌های نطفه دار می‌توانند توسط قوطه‌وری، اسپری و گازدهی قابل ضدعفونی هستند. بهتر از از محصولاتی استفاده گردد که قابل استفاده به هر سه حالت ممکن باشد. همچنین هیچ اثر سویی بر درصد هچ تخم مرغ‌ها نداشته باشد.

3- ایمنی زیستی ساختمان:

بهداشت و ضدعفونی استمراری سالن‌ها و مراکز برودت یکی دیگر از مهمترین جنبه‌های امنیت زیستی در فارم است. مراکز باید قبل و بعد از هر دوره به طور کامل ضدعفونی شوند. البته نقاط کثیف در مراکز جوجه کشی (در زنجیره انتقال، از ستر به بعد به دلیل هچ جوجه‌ها محیط کثیف و دارای بار میکروبی بالا هستند) باید به صورت روزانه مخصوصا پس از باز شدن ستر و هچر تا انتهای زنجیره صورت پذیرد.

4- ایمنی زیستی تجهیزات:

ستر و هچر دو مورد از تجهیزات بسیار مهم در مراکز جوجه کشی هستند که بهداشت آن تاثیر چشمگیری در تولید و بازده فارم خواهد داشت. نسل جدید دستگاه ستر می‌تواند حاوی سیستم ADS یا ضدعفونی اتوماتیک بوده که ترکیب رقیق شده ضدعفونی را در مخزن آن ریخته و ضدعفونی را به صورت اتوماتیک در انتهای دوره و همچنین در طول دوره انجام می‌دهد. اما در سیستم‌ کلاسیک (متداول در ایران) دستگاه ستر توسط اسپری یا مه‌پاشی ضدعفونی می‌گردد. ترکیبات پراکسید از امنیت و اثربخشی بالایی جهت ضدعفونی ستر برخوردارند. در هچر به صورت سنتی معمولا ماده ضدعفونی کننده (معمولا فرمالین) در دمای هچر به آرامی بخار شده و بار میکروبی را کاهش میدهد. به علت هچ جوجه‌ها در هچ محیط بسیار آلوده است. این آلودگی در سالن و دستگاه هچر به میزان بالایی وجود دارد. همچنین به دلیل آنکه مرکز اول خارج شدن جوجه‌ها است، محیط آن باید کاملا ضدعفونی شده باشد. از ضدعفونی کننده‌های وسیع‌الطیف با اثربخشی بالا جهت ضدعفونی ترمینال هچر استفاده کنید. محصولات حاوی پراستیک اسید می‌تواند جهت ضدعفونی بسیار موثر باشند.

دیگر تجهیزات فارم مانند تری‌های ستر، تجهیزات حمل تری‌ها، تجهیزات انتقال تخم مرغ نطفه دار از تری به سینی هچری، تجهیزات حمل سینی‌های هچری، میز‌ و سبدهای حمل به بخش کنترل کیفیت، تجهیزات واکسن، جعبه‌های حمل جوجه یکروزه و … باید طی یک برنامه‌ی مدون ضدعفونی شوند.

5 دیدگاه در “اصول ضدعفونی مراکز جوجه کشی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ » موبایل » المنت منو موبایل » نمایش / مخفی » انتخاب منو مشخص کنید.
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.