معرفی بیماری آبله گوسفندی و آبله بز و آشنایی با علائم آن

آبله گوسفند و بز یک بیماری ویروسی عفونی نشخوارکننده کوچک است. این بیماری با شدت متوسط در گله‌های داشتی در مناطق اندمیک دیده شده اما عموما در بره و بزغاله که به تازگی به دنیا آمده‌اند کشنده است. ضرر اقتصادی ناشی از کاهش تولید شیر، آسیب به تولید چرم و چشم و دیگر ضررهای تولیدی از جمله‌ی آن است. همچنین این بیماری خرید و فروش دام سبک را کاهش داده و باعث کاهش زاد و ولد و جمعیت در آن مناطق می‌شوند.

اتیولوژی

آبله گوسفند و بز توسط ویروس SPPV و GTPV ایجاد شده که در ارتباط نزدیکی با جنس Capripoxvirus از خانواده Poxviridae است. اگر جه SPPV در گوسفند و GTPV در بز ایجاد بیماری می‌کند، اما برخی سویه‌ها از دو گونه قادر به ایجاد بیماری در هر دو دام هستند. این دو ویروس در ارتباط نزدیکی با ویروس بیماری لامپی اسکین یا LSDV بوده که نوعی کاپیروویروس بوده و گوساله‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

انتقال

ویروس SPPV و GTPV اغلب از طریق تماس مستقیم منتقل شده اما از طریق محیط آلوده به ویروس نیز منتقل می‌شود. آئروسل‌ها مهم‌ترین بخش انتقال بیماری آبله گوسفند و بز محسوب می‌شوند. عامل بیماری می‌تواند از طریق سطوح مخاطی و همچنین پوست دارای زخم و خراش دام را آلوده کند.

SPPV و GTPV در بزاق، ترشحات بینی و ملتحمه دام بیمار وجود دارد. همچنین ویروس در شیر، ادرار، مدفوع و اسپرم نیز وجود دارد. دام در طی هفته اول بروز علائم بالینی بیشترین عفونت‌زایی را دارد. SPPV و GTPV در محیط به مدت طولانی عفونت‌زایی خود را حفظ کرده باعث ایجاد بیماری می‌شوند. ویروس در مکان سایه و کثیف تا حدود 6 ماه باقی می‌ماند. ویروس پاکس در مقابل خشکی، یخ زدگی و بسیاری از ترکیبات بیوسید مقاوم است.

بیشتر بخوانید: بیماری طاعون نخشوارکننده یا Ppr چیست؟

ضدعفونی

عامل بیماری آبله گوسفند و بز به گلوترآلدهید، ترکیبات چهارتایی آمونیوم، سدیم هیپوکلریت، ترکیبات پراکسید و دترجنت‌های حل کننده چربی حساس است. همچنین محلول‌های به شدت آلکالینی و یا اسیدی نیز عامل بیماری را از بین می‌برند. همچنین عامل بیماری در دمای 56 درجه به مدت 2 ساعت و یا 65 درجه به مدت 30 دقیقه از بین می‌روند.

دوره انکوباسیون

تخمین دوره انکوباسیون بر اساس منبع عفونت متفاوت بوده و بین یک الی 2 هفته متغیر است. علائم کلنیکی به هنگام انتقال توسط حشرات زودتر از انتقال توسط آئروسل بروز می‌یابد.

علائم کلنیکی

علائم بیماری آبله گوسفند و بز عموما شامل تب، تورم غدد لنفاوی فوقانی بدن، ترشجات چشمی و بینی و ضایعات پوستی، مخاطی و ارگان‌های داخلی است. ضایعات در قسمت‌های کم مو بیشتر دیده می‌شوند مانند فک، پلک، گوش، غدد پستانی، ناحیه ادراری تناسلی؛ اما در موارد حاد کل بدن درگیر شده و ضایعات در تمامی قسمت‌ها دیده می‌شود. ضایعات آبله به صورت ماکول‌های اریتماتوز بروز یافته که تبدیل به پاپول‌های سخت می‌شوند. مرکز ضایعه تورفتگی داشته و رنگ خاکستری نکروزه دارد که در اطرفا آن با نقاط هایپرمی احاطه شده است. این زخم‌ها در نهایت تبدیل به جای زخم تیره رنگ و بدون پشم و مو تبدیل می‌شوند. ضایعات مخاطی می‌تواند در قسمت‌های متفاوتی مانند محوطه دهانی، بینی، مقعد، واژن و غلاف آلت دیده شود. این ضایعات تبدیل به زخم شده و در نهایت نکروزه می‌شوند. ترشحات دهانی و بینی بد بو و به مقدار زیاد می‌باشند.

علائم بیماری آبله گوسفندی
علائم بیماری آبله گوسفندی

درمان

هیچ درمان قطعی برای بیماری وجود ندارد اما درمان حمایتی می‌تواند باعث کاهش نرخ مرگ و میر در گله شود.

بیشتر بخوانید: چرا ضدعفونی در تب برفکی از واکسیناسیون مهم تر است؟

کنترل

کاپری پاکس ویروس‌ها اغلب توسط حیوانات آلوده به گله منتقل می‌شوند اما از طریق ترشحات و محصولات گله (مانند پشم) نیز قابل انتقال هستند. حیوانات جدید باید قبل از تماس با گله قرنطینه شوند. اقدامات امنیت زیستی شامل موارد زیر باید انجام پذیرد:

  • کنترل برخورد گله با گله‌های دیگر و یا حیوانات وحشی
  • ضدعفونی ابزار، تجهیزات و محل نگهداری دام
  • ضدعفونی آبشخور و آب آشامیدنی گله
  • ضدعفونی از طریق حوضچه‌ها
  • کنترل رفت آمد به دامداری

دام و گله‌ی آلوده باید تا 45 روز بعد از اتمام علائم بالینی ایزوله شوند. در مناطق اندمیک باید واکسیناسیون علیه این بیماری انجام شود. بر اساس منطقه جغرافیایی از یک واکسن می‌توان جهت واکسیناسیون تمامی نشخوارکنندگان استفاده نمود و یا برای گوسفند و بز واکسن‌های جدا مصرف کرد.

وقوع و شیوع بیماری در مناطق غیر اندمیک توسط کنترل عبور و مرور جمعیت گله و از بین بردن گله‌های آلوده به عفونت و همچنین پاکسازی و ضدعفونی مناطق درگیر بیماری به راحتی قابل کنترل است. معدوم سازی صحیح لاشه‌های آلوده بسیار مهم است. سوزاندن معمولا بهترین روش قبل از دفن است.

چگونه از بیماری آبله جلوگیری کنیم؟

بر اساس مطالب فوق رعایت امنیت زیستی در پیشگیری از ابتلای به بیماری اهمیت کلیدی دارد. به تمامی روش‌هایی که باعث کنترل ورود میکروارگانیسم به فارم می‌شود امنیت زیستی می‌گویند. در برنامه‌های امنیت زیستی نقاط بحرانی از اهمیت بسیاری برخوردار است. نقاط بحرانی در پیشگیری از بیماری آبله موارد زیر است:

1- دام‌های ورودی:

یکی از مهمترین منابع آلودگی در این بیماری ورود دام آلوده به گله است. جهت جلوگیری از وقوع بیماری در گله دام ورودی باید به مدت یک هفته قرنطینه شود. همچنین محل قرنطینه دام ورودی باید در مکانی جدا و با فاصله مناسب از گله باشد.

2- خودرو: خودروهای حمل دام زنده و نهاده:

خودروهای حمل دام زنده و نهاده‌های از دیگر عواملی است که قادر به انتقال بیماری به گله است. ممکن است خودروی مورد نظر سابقا دام آلوده را حمل کرده باشد و یا خودروی حمل نهاده از یک فارم آلوده به فارم شما منتقل شده باشد. چرخ‌های خودروی حمل از آلوده‌ترین نقاط خودرو محسوب می‌شوند. علاوه بر آلودگی‌های قارچی و کلستردیومی (با منشا خاک) ممکن است دارای آلودگی‌های مدفوعی باشد. به همین دلیل حوضچه‌های ضدعفونی‌کننده در حفظ امنیت زیستی اهمیت بسیار بالایی دارد. محصولی که در حوضچه‌های ضدعفونی چرخ خودرو مصرف می‌شوند باید در حضور مقادیر بالای ترکیبات آلی اثربخشی خود را حفظ کرده و در طیف وسیع دمایی موثر باشند. محصول Desogerm Microchoc GBD حاوی گلوترآلدئید و ترکیبات چهارتایی آمونیوم (نسل پنج) بوده که خاصیت اسپورکشی بسیار بالایی دارد. این محصول در 5 درصد ماده آلی اثربخشی خود را حفظ کرده و در دمای 4 الی 30 درجه فعال است.

3- آب:

آب آشامیدنی سالن نیز می‌تواند عامل انتقال آلودگی به گله باشد. اگر یک آبگیر مشترک بین دامداری‌ها استفاده شود، دامداری‌های پایین دست در معرض ابتلا به بیماری‌های مسری در بالادست هستند. به همین دلیل بهتر است آب ورودی را در منبع ذخیره و ضدعفونی کنید. جهت ضدعفونی آب آشامیدنی استفاده از کلر را محدود کنید زیرا علاوه بر اثربخشی پایین، در ترکیب با ترکیبات آلی تری‌هالومتان تشکیل شده که برای دام خطرناک است. محصول Aquazix Plus Ag قادر به ضدعفونی آب آشامیدنی و از بین بردن تمامی پاتوژن‌ها خواهد بود.

4- پرسنل دامداری:

پرسنل دامداری یکی مهمترین راه‌های ورود عامل بیماری به گله است. مخصوصا پرسنلی که در چندین دامدرای مشغول به فعالیت بوده و یا کلنیسین‌هایی که دامداری‌های مختلف را ویزیت می‌کنند. تعویض لباس و پوشیدن لباس‌های محافظتی یکی از راه‌های جلوگیری از انتقال آلودگی به گله است. حوضچه‌های ضدعفونی گله از مهمترین راه‌های حفظ امنیت زیستی فارم محسوب می‌شود. محصولی که در این حوضچه‌ها مصرف می‌شود باید علاوه بر طیف وسیع اثربخشی دارای عملکرد بسیار سریع باشد. محصول Zix Virox ساخت شرکت BBZIX کشور اسپانیا با عملکرد بسیار سریع قادر به از بین بردن تمامی پاتوژن‌ها می‌باشد.

5- ضدعفونی جایگاه:

ضدعفونی روزانه جایگاه باعث کاهش لود میکروبی و همچنین کاهش موربیدیتی و مورتالیتی در گله‌های درگیر خواهد شد. باید توجه داشته باشید که محصول مورد استفاده باید فاقد بوی زننده بوده و در حضور ترکیبات آلی اثربخشی خود را حفظ کند. محصول Desogerm Microchoc GBD با استفاده از تکنولوژی F-Air قادر به از بین بردن پاتوژن‌ها در لودهای بالا از ترکیبات آلی بوده و همچنین فاقد بوی زننده می‌باشد. به همین دلیل قابل استفاده در حضور دام در فارم‌ها می‌باشد.

منابع

The Merck Veterinary Manual http://www.merckvetmanual.com/

1- عدم تاثیر آنتی‌بیوتیک در دوز درمانی توصیه شده:

به دلیل مقامت باکتری‌ها به آنتی بیوتیک، حتی در صورت از بین رفتن سویه‌های حساس، عفونت باقی مانده و از بین نخواهد رفت. عدم تاثیر آنتی بیوتیک بر عفونت در گله باعث کاهش شدید سود اقتصادی خواهد شد. در درمان بیماری‌های عفونی در طیور درمان در سریع‌ترین زمان ممکن مهمترین اصل محسوب می‌شود. به همین دلیل مصرف انتی‌بیوتیکی که نسبت به آن مقاومت وجود دارد زمان طلایی درمانی را از بین برده و خسارت بالایی به گله وارد خواهد کرد.

2- گسترش سویه‌های مقاوم:

به دلیل مقاومت سویه خاصی به نوعی از آنتی بیوتیک، در صورت مصرف آن آنتی بیوتیک خاص با از بین رفتن سویه‌های حساس، شرایط جهت رشد و تکثیر گونه‌های مقاوم به سرعت فرآهم گردیده و در نتیجه باعث ایجاد عفونت‌های فرصت طلب در گله می‌گردد.

3- عدم تاثیر آنتی‌بیوتیک باعث مصرف دوزهای بالاتر می‌شود:

با عدم پاسخ به درمان بعد از مصرف آنتی بیوتیک، معمولا مسئولین فارم اقدام به استفاده از دوزها بالاتر می‌کنند. این امر منجر به مشکلات گوارشی ناشی از برهم خوردن فلور، افزایش خطر توکسیسیتی برای دام و کمک به گسترش بیشتر سویه‌های مقاوم خواهد شد.

4- افزایش هزینه‌ها، کاهش سود اقتصادی

مهم‌ترین پیامد استفاده از آنتی‌بیوتیک در فارم‌های مقاوم افزایش هزینه‌ها وکاهش شدید سود اقتصادی است. افزایش تلفات، افزایش هزینه‌های درمانی/دامپزشکی، وجود عفونت‌های تحت کلینیکی در فارم به مدت طولانی، افزایش دوز مصرف و هزینه‌های دارویی است.

با توجه به شرایط موجود در کشور و حاشیه‌ی کم سود اقتصادی ناشی از پرورش و تولید انتخاب صحیح آنتی بیوتیک از مهمترین عوامل محسوب می‌گردد. معمولا جهت انتخاب مناسب آنتی بیوتیک دو راه وجود دارد:

1- ارسال نمونه به آزمایشگاه جهت انجام تست حساسیت آنتی بیوتیکی:

شامل نمونه­‌گیری از ضایعات، جداسازی باکتری و سویه‌ها و انجام تست­های مرتبط است.

2- انتخاب یک آنتی‌بیوتیک که بر اساس تحقیقات مقاومت کمی نسبت به آن وجود دارد:

بر اساس آنتی بیوتیکی مانند فوزباک بر اساس تحقیقات مقاومت باکتریایی به آن وجود نداشته و یا بسیار ناچیز است.

 

هزینه‌ی انتخاب آنتی بیوتیک مناسبمیزان تلفات احتمالی

سود اقتصادی نهایی

انتخاب یک آنتی‌بیوتیک با بهترین اثربخشی و عدم وجود مقاومت

نداردبسیار پایین: به دلیل تجویز سریع و اثربخشی بالا بیماری به سرعت درمان می‌شود.

بالا

ارسال نمونه به آزمایشگاه جهت انجام تست حساسیت آنتی بیوتیکی

بالامتوسط: به دلیل زمان صرف شده جهت انجام آزمایش، میزان تلفات افزایش می­یابد.

متوسط

تجویز کورکورانه آنتی بیوتیک

نداردبالا: به دلیل عدم اطلاع از مقاومت و اثربخشی آنتی بیوتیک، پاسخ به درمان بسیار ضعیف اتفاق می‌افتد.

پایین

با توجه به نکات جدول فوق، فوق بهترین راه تجویز آنتی‌بیوتیک استفاده از آنتی بیوتیک‌هایی است که مقاومت بسیار ناچیزی به آن وجود دارد. این روش علاوه بر تضمین اثربخشی بالا فاقد هزینه‌های آزمایشگاهی مضاعف (آنتی‌بیوگرام و یا تست‌های دیگر) است.

آنتی بیوتیک طیور فوزباک بدسون، انتخابی مطمئن برای درمان گله

شرکت بدسون / Bedson با استفاده از تکنولوژی ویژه‌ی گیرنده تله (اسب تروجان) از سال 1981 اقدام به تولید آنتی بیوتیک فوزباک / FOSBAC با این تکنولوژی کرده است. این تکنولوژی با استفاده از یک سیستم تحویل داروی (DDS) منحصر به فرد از مکانیسم‌های مقاومت آنتی‌بیوتیکی باکتری فرار کرده و اثربخشی بسیار بالایی دارد. به صورت کلی با اتصال ملکول فسفومایسین به قند فروکتور 1 و 6 بیس فسفات باکتری به صورت انتخابی قند را همراه با باکتری برداشت کرده و قادر به جلوگیری از ورود فسفومایسین به سلول نخواهد بود. شایان ذکر است که اتصال فسفومایسین به قند فروکتوز 1 و 6 بیس فسفات در محصول FOSBAC توسط تکنولوژی ویژه‌ای انجام شده که انحصارا در اختیار شرکت بدسون آرژانتین است. بنابراین محصولی تحت عنوان فوزباک ایرانی وجود ندارد. همچنین محصولاتی که حاوی قند فروکتوز 1 و 6 بیس فسفات و فسفومایسین هستند فاقد تکنولوژی ساخت شرکت بدسون بوده و اثربخشی FOSBAC شرکت بدسون را نخواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ » موبایل » المنت منو موبایل » نمایش / مخفی » انتخاب منو مشخص کنید.
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.