چرا فلورفنیدم 10% دوره پرهيز از مصرف دو روزه دارد؟

فلورفنیدم 10% با ماده موثره فلورفنیکل یک آنتی بیوتیک طیور از گروه آمفنیکول‌ها بوده که به علت اثربخشی بالا و مقاومت باکتریایی کم بسیار پرطرفدار است. این آنتی بیوتیک آنالوگ سنتتیک فلوئوره تیامفنیکول است. از دیگر ترکیب این گروه آنتی بیوتیک میتوان به کلرآمفنیکول اشاره کرد که به علت ایجاد کم خونی آنمی آپلاستیک منع مصرف در دام و طیور دارد. فلورفنیکول با حفظ اثربخشی بالا مضرات کلرآمفنیکول را ندارد. فلورفنیکول ماده موثره ژنریک بوده و با محصول تجاری متفاوت است. از عواملی که کیفیت محصول تجاری را تعیین می‌کند:

نوع ماده اولیه:

مواد اولیه فلورفنیدم از جهت منبع ماده اولیه و درصد خلوص قابل بررسی است. مواد اولیه میتوانند سطوح متفاوتی مانند سطح اروپایی (EP)، سطح چینی (CP) و … داشته باشند. تفاوت این مواد در کیفیت ماده اولیه، درصد خلوص و قیمت آن است. ماده اولیه با سطح اروپایی بهترین و گرانترین ماده اولیه می‌باشد. معمولا مواد اولیه بر اساس فارماکوپه‌های معتبر دنیا تولید و دسته بندی می‌شوند.

ترکیبات جانبی:

ترکیبات جانبی در کینتیک داروی فلورفنیدم 10% نقش اصلی را ایفا می‌کند. سیستم تحویل دارو (Drug delivery system) با ترکیبات جانبی رابطه مستقیم دارد. تفاوت در نرخ انتشار زیستی، پاکسازی، نیمه عمر و … در دو محصول مشابه آنتی بیوتیکی به ترکیبات جانبی دارو بستگی دارد.

فرمولاسیون:

نوع فرمولاسیون داروی فلورفنیدم 10% به نوع و نحوه‌ی ترکیب مواد اصلی و جانبی محصول گفته می‌شود. انتخاب نوع حلال و یا ترکیبات دیگر و همچنین نحوه ترکیب مواد اولیه دارو در فرمولاسیون دارو مشخص شده و ارتباز مستقیم با اثربخشی نهایی دارو دارد.

تکنولوژی ساخت:

تکنولوژی تجهیزات و خط تولید دارو در کیفیت محصول نهایی بسیار موثر است. گواهی GMP نیز به خط تولید شرکت‌ها تعلق می‌گیرد. تکنولوژی ساخت محصول فلورفنیدم 10% علاوه بر تاثیر بر کیفیت محصول و بسته بندی نهایی، قیمت تمام شده برای محصول را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فلورفنیدم 10% شرکت دلوس رومانی

محصول فلورفنیدم 10% شرکت دلوس با استفاده از مواد اولیه EU grade یا سطح اروپایی و همچنین ترکیبات جانبی مطابق با استانداردهای اروپا تولید میگردد. در ترکیبات جانبی این محصول از سه حلال ارگانیک استفاده شده است. فلورفنیکول از جمله ترکیباتی است که بسیار سخت در آب حل میشود. بنابراین نوع حلال مصرفی در آن بسیار مهم است. تکنولوژی ساخت شرکت دلوس رومانی و خط تولید آن دارای GMP اروپایی بوده و از استاندارد بسیار بالایی برخوردار است. مواد اولیه و جانبی و همچنین تکنولوژی ساخت اروپایی این محصول را به انتخاب اول فلور در بازار تبدیل کرده است. این محصول با دوره پرهیز از مصرف 2 روزه در بین محصولات مشابه بی نظیر است. با وضعیت کنونی در صنعت مرغداران تمایل به خروج پرنده و اتمام دوره قبل از 40 روزگی داشته بنابراین دوره پرهیز از مصرف بسیار کوتاه این محصول کمک اقتصادی بسیار زیادی به مرغداران خواهد کرد. سیستم تحویل دارو در این محصول به نحوی فرموله شده تا به سرعت از بافت‌های خوراکی پرنده خارج شده و نرخ پاکسازی بالایی دارد. فلورفنیکول آمین یکی از مشتقات متابولیکی این دارو در بدن بوده که معمولا پس از مصرف به میزان زیادی در بافت‌ها رسوب میکند. تکنولوژی ساخت بالای فلورفنیدم 10% با کنترل تولید و پاکسازی این متابولیت باعث دوره پرهیز از مصرف بسیار کوتاه (2 روز) در این دارو شده است. این دارو تا دو روز قبل از کشتار قابل استفاده بوده و این امر به سود اقتصادی مرغدار کمک شایانی خواهد کرد.
فلورفنیدم 10% شرکت رومانی در موارد عفونت‌های تنفسی و گوارشی ناشی از پاستورلا مولتی سیدا، بوردوتلا بروشی سپتیکا، سالمونلا، ای کلای، هموفیلوس پاراگالیناروم، گونه‌های استاف و استرپ، کورینه باکتریوم و اورنیتوباکتریوم رینوترکئاله قابل استفاده بوده و اثربخشی بالایی دارد. برای پرندگان زیر 4 هفته به میزان 0.2 میلی‌لیتر/کیلوگرم وزن پرنده و بالای 4 هفته به میزان 0.4 میلی‌لیتر/کیلوگرم وزن پرنده قابل استفاده است. به دلیل اینکه این دارو از طریق آب آشامیدنی مصرف شده و مصرف آب در پرندگان به عوامل مختلفی بستگی دارد، بهتر است میزان داروی مورد نیاز پرنده را بر اساس میانگین وزن گله محاسبه کرده و مقدار محاسبه شده را به آب مصرفی یک روز (بر اساس تجربه) گله بیافزایید. توجه داشته باشید که در طول دوره درمان پرنده باید فقط از آب حاوی دارو استفاده کند. همچنین بهتر است مقدار داروی مورد نیاز را در حدود 5 الی 10 لیتر آب حل کرده و محلول مادر درست شود. این محلول را با اگریگاتور (هم زن) به خوبی هم زده تا یک محلول یکنواخت ایجاد شود. سپس محلول مادر را به منبع آب مصرف یکروز پرنده اضافه کنید. باید توجه داشته باشید در صورت استفاده از پمپ دوزینگ و به منظور جلوگیری از رسوب دارو در پمپ، حتما محلول را رقیق کرده و به صورت کنسانتره به منبع پمپ اضافه نکنید.

1 دیدگاه در “چرا فلورفنیدم 10% دوره پرهيز از مصرف دو روزه دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ » موبایل » المنت منو موبایل » نمایش / مخفی » انتخاب منو مشخص کنید.
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.