پیامد‌های مقاومت آنتی بیوتیکی در مزارع پرورش و تولید طیور

مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از مشکلات اساسی طی 30 سال اخیر بوده که در اکثر کنگره و همایش‌های مرتبط بر این موضوع تمرکز ویژه‌ای دارند. بروز مقاومت آنتی بیوتیکی مخاطرات بسیاری برای انسان و حیوانات خواهد داشت. آنتی‌بیوتیک‌ها خط اول مقابله با عفونت‌های باکتریایی در انسان و حیوانات است. این مقاومت در صنعت دامپزشکی از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است چراکه که قسمت مهمی از غذای انسان با منشا دامی بوده و عوامل مقاوم قادر به انتقال از طریق مواد غذایی با منشا دامی به انسان است. محصولات لبنی، تخم مرغ، گوشت سفید و قرمز قادر به انتقال عوامل بیماری‌زای مقاوم به آنتی‌بیوتیک به انسان است. وجود سویه‌های مقاوم در گله پیامدهایی را به همراه خواهد داشت

1- عدم تاثیر آنتی‌بیوتیک در دوز درمانی توصیه شده:

به دلیل مقامت باکتری‌ها به آنتی بیوتیک، حتی در صورت از بین رفتن سویه‌های حساس، عفونت باقی مانده و از بین نخواهد رفت. عدم تاثیر آنتی بیوتیک بر عفونت در گله باعث کاهش شدید سود اقتصادی خواهد شد. در درمان بیماری‌های عفونی در طیور درمان در سریع‌ترین زمان ممکن مهمترین اصل محسوب می‌شود. به همین دلیل مصرف انتی‌بیوتیکی که نسبت به آن مقاومت وجود دارد زمان طلایی درمانی را از بین برده و خسارت بالایی به گله وارد خواهد کرد.

2- گسترش سویه‌های مقاوم:

به دلیل مقاومت سویه خاصی به نوعی از آنتی بیوتیک، در صورت مصرف آن آنتی بیوتیک خاص با از بین رفتن سویه‌های حساس، شرایط جهت رشد و تکثیر گونه‌های مقاوم به سرعت فرآهم گردیده و در نتیجه باعث ایجاد عفونت‌های فرصت طلب در گله می‌گردد.

3- عدم تاثیر آنتی‌بیوتیک باعث مصرف دوزهای بالاتر می‌شود:

با عدم پاسخ به درمان بعد از مصرف آنتی بیوتیک، معمولا مسئولین فارم اقدام به استفاده از دوزها بالاتر می‌کنند. این امر منجر به مشکلات گوارشی ناشی از برهم خوردن فلور، افزایش خطر توکسیسیتی برای دام و کمک به گسترش بیشتر سویه‌های مقاوم خواهد شد.

4- افزایش هزینه‌ها، کاهش سود اقتصادی

مهم‌ترین پیامد استفاده از آنتی‌بیوتیک در فارم‌های مقاوم افزایش هزینه‌ها وکاهش شدید سود اقتصادی است. افزایش تلفات، افزایش هزینه‌های درمانی/دامپزشکی، وجود عفونت‌های تحت کلینیکی در فارم به مدت طولانی، افزایش دوز مصرف و هزینه‌های دارویی است.

با توجه به شرایط موجود در کشور و حاشیه‌ی کم سود اقتصادی ناشی از پرورش و تولید انتخاب صحیح آنتی بیوتیک از مهمترین عوامل محسوب می‌گردد. معمولا جهت انتخاب مناسب آنتی بیوتیک دو راه وجود دارد:

1- ارسال نمونه به آزمایشگاه جهت انجام تست حساسیت آنتی بیوتیکی:

شامل نمونه­‌گیری از ضایعات، جداسازی باکتری و سویه‌ها و انجام تست­های مرتبط است.

2- انتخاب یک آنتی‌بیوتیک که بر اساس تحقیقات مقاومت کمی نسبت به آن وجود دارد:

بر اساس آنتی بیوتیکی مانند فوزباک بر اساس تحقیقات مقاومت باکتریایی به آن وجود نداشته و یا بسیار ناچیز است.

 

هزینه‌ی انتخاب آنتی بیوتیک مناسبمیزان تلفات احتمالی

سود اقتصادی نهایی

انتخاب یک آنتی‌بیوتیک با بهترین اثربخشی و عدم وجود مقاومت

نداردبسیار پایین: به دلیل تجویز سریع و اثربخشی بالا بیماری به سرعت درمان می‌شود.

بالا

ارسال نمونه به آزمایشگاه جهت انجام تست حساسیت آنتی بیوتیکی

بالامتوسط: به دلیل زمان صرف شده جهت انجام آزمایش، میزان تلفات افزایش می­یابد.

متوسط

تجویز کورکورانه آنتی بیوتیک

نداردبالا: به دلیل عدم اطلاع از مقاومت و اثربخشی آنتی بیوتیک، پاسخ به درمان بسیار ضعیف اتفاق می‌افتد.

پایین

با توجه به نکات جدول فوق، فوق بهترین راه تجویز آنتی‌بیوتیک استفاده از آنتی بیوتیک‌هایی است که مقاومت بسیار ناچیزی به آن وجود دارد. این روش علاوه بر تضمین اثربخشی بالا فاقد هزینه‌های آزمایشگاهی مضاعف (آنتی‌بیوگرام و یا تست‌های دیگر) است.

آنتی بیوتیک طیور فوزباک بدسون، انتخابی مطمئن برای درمان گله

شرکت بدسون / Bedson با استفاده از تکنولوژی ویژه‌ی گیرنده تله (اسب تروجان) از سال 1981 اقدام به تولید آنتی بیوتیک فوزباک / FOSBAC با این تکنولوژی کرده است. این تکنولوژی با استفاده از یک سیستم تحویل داروی (DDS) منحصر به فرد از مکانیسم‌های مقاومت آنتی‌بیوتیکی باکتری فرار کرده و اثربخشی بسیار بالایی دارد. به صورت کلی با اتصال ملکول فسفومایسین به قند فروکتور 1 و 6 بیس فسفات باکتری به صورت انتخابی قند را همراه با باکتری برداشت کرده و قادر به جلوگیری از ورود فسفومایسین به سلول نخواهد بود. شایان ذکر است که اتصال فسفومایسین به قند فروکتوز 1 و 6 بیس فسفات در محصول FOSBAC توسط تکنولوژی ویژه‌ای انجام شده که انحصارا در اختیار شرکت بدسون آرژانتین است. بنابراین محصولی تحت عنوان فوزباک ایرانی وجود ندارد. همچنین محصولاتی که حاوی قند فروکتوز 1 و 6 بیس فسفات و فسفومایسین هستند فاقد تکنولوژی ساخت شرکت بدسون بوده و اثربخشی FOSBAC شرکت بدسون را نخواهند داشت.

2 دیدگاه در “پیامد‌های مقاومت آنتی بیوتیکی در مزارع پرورش و تولید طیور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ » موبایل » المنت منو موبایل » نمایش / مخفی » انتخاب منو مشخص کنید.
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.