ضدعفونی خودرو در مزارع پرورش و تولید طیور

وقوع یکباره و شیوع سریع بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا در مزارع پرورش طیور این سوال را ایجاد کرد که آیا به امنیت زیستی توجه کافی می‌شود یا خیر؟ پس از مطالعات و پژوهش‌های اپیدمیولوژیک یکی از مواردی که با ریسک بالا علت شیوع بیماری تشخیص داده شد حامل‌های متحرک مانند خودرو‌ها و افراد بودند. بنابراین ضدعفونی خودرو به صورت منظم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در این مقاله، قصد داریم چند نکته در خصوص بهداشت خودرو را بررسی کنیم. قانون اول این است که بهداشت به دو قسمت تقسیم می‌گردد: پاکسازی و ضدعفونی. پاکسازی برداشت و شست و شوی کثیفی (ارگانیک) بوده که میکروارگانیسم در آن زندگی می‌کند.

در بیرون خودرو لایه‌ی ترافیکی وجود دارد. این آلودگی از گرد و غبار و روغن (بنزین، نفت و مشتقات) آن تشکیل شده که به علت بار الکترواستاتیک به بدنه خودرو متصل شده است. در طول فصل تابستان، حشرات مرده نیز جزئی از لایه‌ی ترافیکی می‌شوند.

در داخل خودرو، میزان کثیفی به بار خودرو بستگی دارد. این آلودگی می‌تواند آلبومین و زرده تخم مرغ‌های شکسته، مدفوع و کثیفی‌های جوجه یکروزه، مدفوع جوجه‌های گوشتی جهت ارسال به کشتارگاه، مواد غذایی و  …. باشد.

بنابراین داخل و خارج خودرو دارای آلودگی‌های ارگانیک می‌باشد. بنابراین شوینده‌های آلکالینی باید جهت از بین بردن این آلودگی‌ها مصرف شود. برای از بین بردن رسوبات معدنی بهتر است از شوینده‌های اسیدی استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که اگر شوینده آلکالینی قوی یا حاوی سدیم هیدروکسید یا سدیم کلرین باشد برای قسمت‌های تانکر و مخصوصا قسمت‌های آلومینیومی خورنده است. اگر تنها از آب با فشار بالا استفاده شود این دست آلودگی‌ها قابلیت از بین رفتن نخواهند داشت.

در لیست زیر خصوصیات دترجنت مورد استفاده قرار داده شده است:

  • خیس کردن: فشار سطحی را کاهش می‌دهد
  • پراکندن: جدا کردن تکه‌های آلودگی
  • امولیسیفایر: جدا کردن و معلق سازی چربی و روغن
  • تعلیق: معلق‌سازی و از بین بردن تکه‌های آلودگی
  • جداسازی: حل کردن انواع ترکیبات نمکی

به صورت ایده‌ال، ترکیبات دترجنت باید به صورت فوم مصرف شوند و این حالت توسط دستگاه فوم ساز با اسپری فشار بالا (حداقل 500 پاسکال) انجام شود. شست و شو باید از پایین خودرو شروع شده و به سمت بالا ادامه یابد. حالت فوم پوشش بهتری را ایجاد کرده، به سرعت خشک نمی‌شود و اجازه خواهد داد ترکیبات شیمیایی واکنش‌های خود را به ثمر برسانند. بنابراین، توصیه می‌شود ایتدا داخل خودرو شست و شو شده و سپس خارج خودرو را بشویید. لطفا تا حد امکان از شست و شوی خودرو در زیر نور خورشید جلوگیری کنید.

پس از شست و شو، ترکیب دترجنت باید با آب خالص شسته شود. در این مورد نیز بهتر است از پایین خودرو به بالا شسته شود و سپس این عمل از بالا به پایین تکرار گردد. سعی کنید با حرکات افقی توسط اسپری شست و شو را انجام دهید.

یک شست و شوی کامل باید حدود 80 درصد میکروب‌ها از بین ببرد. به روی یک سطح تمیز، ترکیبات ضدعفونی‌کننده قادر به از بین بردن چهار لگاریتم میکروب (20 درصد باقیمانده) می‌باشد.

خصوصیات یک ضدعفونی‌کننده‌ی خوب برای ضدعفونی خودرو چیست؟

  1. اثربخشی: ضدعفونی کننده خودرو باید وسیع‌الطیف باشد به این معنا که ضد باکتری، ضد ویروس، ضد قارچ و ضد اسپور بوده و در طیف وسیع دما، pH و سختی آب فعال بماند. همچنین در حضور برخی از ترکیبات ارگانیک اثربخشی آن کاهش نیابد. بنابراین از طیف اثر محصول مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید که (استاندارد AOAC) در حضور ترکیبات ارگانیک کمتر از 5 درصد، سختی 300 ppm طیف فعالیت خود را حفظ کند.
  2. امنیت: محصول مورد استفاده باید برای افراد از امنیت کافی برخوردار باشد. فاقد ترکیبات کارسینوژنیک مانند فرمالین بوده و همچنین اثر خورندگی بر بدنه‌ی خودرو نداشته باشد.
  3. باقیمانده: به هیچ عنوان پس از ضدعفونی سطوح را شست و شو ندهید زیرا مجدد آلوده خواهد شد. بنابراین باید از ترکیباتی استفاده کنید که باقیمانده بیوسید نداشته باشد و یا درصورت وجود باقیمانده بیخطر باشد.
  4. تطبیق پذیری: محصول باید قابل مصرف توسط اسپری، فوم و مه‌پاش بوده و در صورت مصرف به سه حالت گفته شده اثربخشی آن کاهش نیابد.

اغلب نقاط حساسی مانند زیر خودرو و شیارهای لاستیک فراموش می‌شود لذا از شست و شو ضدعفونی این نقاط غافل نشوید. یکی دیگر نقاط به شدت آلوده پله‌های ورود به کابین است. همچنین کابین راننده نیز باید جداگاه ضدعفونی شود. همچنین ضدعفونی از طریق حوضچه‌های چرخ خودرو غافل نشوید. نصب اسپری اتوماتیک خودرو گزینه‌ی مناسبی بوده چراکه به زیر خودرو دسترسی کامل دارد. همچنین استفاده از این گونه حمام خودرو مسئول مربوطه را قادر می‌سازد از محلول تازه استفاده کند.

ضدعفونی لوله‌های خودروی تحویل خوراک را فراموش نکنید و همچنین حامل‌های بالک را می‌توانید با مه‌پاش به طور کامل ضدعفونی کنید بنابراین استفاده از محصولی که با انواع روش‌ها تطبیق پذیر باشد بسیار مهم است.

اگر از حعبه‌های پلاستیکی جوجه یکروزه استفاده می‌شود، معمولا به هچری بازگردانده می‌شوند. به همین دلیل بهتر است این جعبه‌ها در همان مرکز جوجه کشی پاکسازی و ضدعفونی شوند. تمامی تجهیزاتی که جهت حمل (جوجه، پولت، تخم نطفه دار) مصرف می‌شوند باید آلوده در نظر گرفته شده و ملاحظات لازم را برای آن انجام داد.

اصول برای تمامی تجهیزات و سطوح یکسان است: ابتدا شست و شو و سپس ضدعفونی. در صورت استفاده از ماشین ظرفشویی از دترجنت‌های غیر کفی استفاده کنید. در نهایت توصیه می‌شود برای ضدعفونی خودرو برنامه‌ی منسجم داشته باشید و پرسنل خود را آموزش دهید.

1 دیدگاه در “ضدعفونی خودرو در مزارع پرورش و تولید طیور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ » موبایل » المنت منو موبایل » نمایش / مخفی » انتخاب منو مشخص کنید.
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.