ارزیابی کفایت بالینی محلول فلورفنیدم 10% بر علیه کلی باسیلوز در جوجه های گوشتی

عنوان طرح :

ارزیابی کفایت بالینی محلول فلورفنیدم 10% ساخت شرکت Delos Medica کشور رومانی بر علیه کلی باسیلوز در جوجه‌های گوشتی

مجری طرح:

جناب آقای دکتر سید مصطفی پیغمبری استاد محترم دانشکده دامپزشکی، دانشگاه تهران

مشخصات داروی مورد بررسی:

نام تجاریflorfenidem 10%

نام ژنریک: فلورفنیکل 10%

شکل دارو: محلول خوراکی

میزان مصرف:

در طیور 0/2 میلی‌لیتر از محصول به ازای هر کیلوگرم وزن بدن روزانه در جوجه زیر 4 هفته و 0/4 میلی‌لیتر از محصول به ازای هر کیلوگرم وزن بدن روزانه در جوجه بالای 4 هفته در آب آشامیدنی به مدت 3 تا 5 روز متوالی

زمان پرهیز از مصرف: دو روز قبل از کشتار

نوع بسته بندی: بطری یک لیتری

کشور تولیدکننده: رومانی

 
 
 
 
 
 
 

ویژگی‌های فارماکودینامیکی، فارماکوکینتیکی و کاربرد آن:

فلورفنیکل یک آنتی‌بیوتیک سنتتیک وسیع‌الطیف از گروه فنیکل‌ ها می‌باشد که بر گروه وسیعی از باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی موثر است. این آنتی‌بیوتیک باکتریواستاتیک است و با اتصال به ریبوزوم‌های باکتری‌های حساس موجب مهار آنزیم پپتیدیل ترانسفراز گشته و در نتیجه باعث توقف انتقال اسیدهای آمینه به زنجیره‌های پپتیدی در حال شکل‌گیری‌می شود. در طیور، برای درمان عفونت‌های باکتریایی تنفسی و گوارشی ناشی از باکتری‌های حساس مانند پاستورولا مولتوسیدا، بوردتلا برونشی سپتیکا، گونه‌های سالمونلا، اشریشیاکولای، هموفیلوس پاراگالیناروم، گونه‌های استافیلوکوکوس، ارنیتوباکتریوم رینوتراکئاله و کورینه باکتریوم پیوژنز استفاده می‌شود.

روش انجام طرح:

تعداد 2 گروه در یک واحد مرغداری گوشتی در اطراف قائم شهر، استان مازندران هر کدام با ظرفیت حدود 9000 قطعه جوجه گوشتی برای انجام آزمایش انتخاب شدند. شرایط مدیریتی، تغذیه‌ای و کلیه برنامه‌های بهداشتی و واکسیناسیون برای هر دو گروه یکسان بود. با مشاهده علائم و عوارض تنفسی، تلفات بیماری ناشی از کلی باسیلوز در هفته پنجم و همچنین تایید تشخیص با استفاده از کشت باکتریولوژیک و تست آنتی‌بیوگرام و جداسازی باکتری اشریشیاکلای از هر دو گروه، در گروه اول از فلورفنیدم 10 درصد و در گروه دوم از داروی شاهد (فلورفنیکل 10% تجاری موجود در بازار) از سن 33 روزگی بر اساس دوز توصیه شده توسط کارخانجات سازنده در آب آشامیدنی به مدت 5 روز استفاده شد. تعداد 100 قطعه از جوجه‌های هر گروه از 7-49 روزگی با توالی هفتگی توزین شدند. میزان مصرف غذا و ضریب تبدیل نهائی در پایان دوره در هر 2 گروه محاسبه شدند. درصد ابتلاء به بیماری‌ها و عوارض گوناگون و تلفات حاصله در هر دو گروه ثبت شدند. نتایج حاصله در خصوص هر کدام یک از پارامترهای فوق‌الاشاره در2 گروه سالن با روش‌های مناسب آماری مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج و بحث:

در پایان دوره (49 روزگی) درصد تلفات کلی در گروه اول (فلورفنیدم 10%) نسبت به گروه دوم (داروی شاهد) کم‌تر مشاهده گردید. معدل تلفات کلی گروه اول استفاده کننده از فلورفنیدم 20/97 درصد و تلفات کلی گروه 2 برابر با 25/28 درصد بود. میانگین وزن و ضریب تبدیل جوجه‌های دو گروه در سنین مختلف با استفاده از نرم افزار IBM SPSS STATISTICS VER.25 و روش آماری One Way Anova و آزمون Tukey HSD با یکدیگر مقایسه شدند که جزئیات نتایج آماری در ذیل قابل مشاهده می‌باشند.

وزن کشی در سنین 35، 42 و 49 روزگی به صورت انفرادی (100 قطعه از هر سالن) صورت گرفت. برطبق آنالیز انجام گرفته در جوجه‌های گروه اول مصرف کننده فلورفنیدم 10% با میانگین مصرف دان کمتر نسبت به گروه دوم، افزایش وزن به طور معنی داری بیشتر می‌باشد. لذا علاوه بر موثر بودن آنتی‌بیوتیک فلورفنیدم 10 درصد کشور رومانی که توسط شرکت پایا دارویه پخش می‌‎گردد در درمان بیماری کولی باسیلوز، این دارو به لحاظ فرمولاسیون و روش تولید حتی از داروهای موجود در بازار موثرتر می‌باشد.

1 دیدگاه در “ارزیابی کفایت بالینی محلول فلورفنیدم 10% بر علیه کلی باسیلوز در جوجه های گوشتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ » موبایل » المنت منو موبایل » نمایش / مخفی » انتخاب منو مشخص کنید.
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.